0
Franck

Changer les plaquettes et disques de votre Challenge Stradale pour moins cher

Messages recommandés

Rosso Corsa

Sur EVO de ce mois ci il est communiqué le prix des pièces de freins pour une F430 :

Carbone/Céramique :

Disque avant : 2521 euros TTC

Disque arrière : 2556 euros TTC

Plaquette avant : 711 euros TTC

Plaquette arrière : 668 euros TTC

Acier :

Disque avant : 325 euros TTC

Disque arrière : 276 euros TTC

Plaquette avant : 303 euros TTC

Plaquette arrière : 276 euros TTC

Tarifs communiqués par Gauduel

Salut

Je suis sur ton post, je voudrais savoir concernant les prix de chez Gauduel, ils sont pour les deux disques ou pour 1 seul?

Car plus loin on parle de disque chez Performance Italia pour £3,774.99  inc VAT ce qui fait le Kit plus cher que chez Ferrari. :o :o

D'ou ma question sur le prix des pièces chez Ferrari.

Fausto

Thrasher

c'est le prix du disque pas d'une paire la

OUCH!

en tout cas les ceramiques freinent bien - j'ai finallement vu/pris/conduit ma CS pour la premiere fois ce wkend: Londres Le Mans (sortie circuit Bugatti) Deauville Londres.

Quel engin, quel son...et quel freinage! (freinage a egalite avec mon ancienne 997 GT3 RS equipee en ceramique)

Franck

OUCH!

en tout cas les ceramiques freinent bien - j'ai finallement vu/pris/conduit ma CS pour la premiere fois ce wkend: Londres Le Mans (sortie circuit Bugatti) Deauville Londres.

Quel engin, quel son...et quel freinage! (freinage a egalite avec mon ancienne 997 GT3 RS equipee en ceramique)

Merci Trasher pour ce retour d'expérience intéressant, sachant que la CS est sortie bien avant la 997 GT3 RS.

Pour le son, as-tu essayé en déconnectant les valves ?  :P

👉 Vous aimez Ferrari ? Passez de spectateur à acteur. Devenez Adhérent Ferrarista.club et vivez l’expérience complète.

Franck

Très intéressant, voici la procédure officielle pour roder vos plaquettes CCM neuves !  :o

430ScuderiaBrakePadsProcedure.jpg

P.S. Sur les Ferrari Challenge Stradale, nous sommes évidemment en CCM1 (première version des freins CCM).

Pour connaître l'historique des versions des freins CCM chez Ferrari, je vous renvoie à mes deux articles sur le sujet :

http://www.ferrarista.fr/2011/04/devez-vous-prendre-votre-ferrari-avec-des-freins-ccm-12/

http://www.ferrarista.fr/2011/04/devez-vous-prendre-votre-ferrari-avec-des-freins-ccm-22/

👉 Vous aimez Ferrari ? Passez de spectateur à acteur. Devenez Adhérent Ferrarista.club et vivez l’expérience complète.

nico95

Oui, des mécanos de Ferrari m'avaient parlé de ces procédures lors de mon dernier changement de plaquettes sur ccm.

Nico

Franck

Le choix entre les plaquettes RS19 et RS29 expliqué par 360 Trev :

"Pad choice really depends on the application.

Firstly lets look at the specs of the applications:

430 Scuderia / F430 Challenge

F: Diameter, 398mm x Thickness, 36 mm : Front CCM's [Pagid Pad shape, 8091]

R: Diameter, 350mm x Thickness, 34 mm : Rear CCM's [Pagid Pad shape, 2487]

Challenge Stradale / F430

Diameter, 380mm x Thickness, 34 mm : Front CCM's [Pagid Pad shape, 8083]

Diameter, 350mm x Thickness, 34 mm : Rear CCM's [Pagid Pad shape, 2487]

CCM Pads

The Race car, F430 Challenge cars use (as standard fit) Pagid RS19 pads.

The Road cars from factory, F430's and Challenge Stradale use Pagid S600 pads [equivalent to Posche P40-3 compound, as used stock on PCCB's]. They are a road car compound.

Pagid RS Compounds

Both the RS19 and RS29 are technically racing compounds so require some warming up before reaching their optimal friction levels. They where actually designed for endurance racing so they are better for disc life than the highest friction compound would yield. RS29's are actually are just an evolution of the RS19's and have the same friction [and wear] characteristics but just provide slightly more bite when cold and a little bit more pedal feel. I spent considerable time discussing the pads with Pagid technical support before I started using them. Pagid partnered with Brembo to develop them specifically for the CCM's.

Pagid state, "RS29 has also found favour in the growing track day market due to the level of control, good cold performance, long life and low disc wear. The same applies to major track day operator fleets have seen the benefit of using PAGID pads for corporate track days as an alternative to RS19 in various applications. While not being the cheapest brake pads on the market, we have proved that due to the longer life and less disc wear in comparison to other competitor’s product".

RS19's

Pagid claim, "Although designed primarily for endurance racing, because of the consistent levels of performance and user friendliness many competitors use this material successfully for sprint and short distance races also. RS19 has also found favour in the growing track day market due to the level of control, good cold performance, long life and low disc wear.

Many major track day operator fleets have seen the benefit of using PAGID pads for corporate track days, while not being the cheapest brake pads on the market, we have proved that due to the longer life and less disc wear in comparison to other competitor’s product, running costs can be reduced in comparison to cheaper, inferior products.

Friction Level

Cold....... 0.40

At 100°C... 0.43

At 300°C... 0.47

Max at (@ 550°C) 0.49

Constant working temperature: 400 – 700°C

Max temperature for short period only: 750°C

".

Ofcourse Pads and disc lifetime is very differently based on the types of circuit involved, the experience of the driver and finally the conditions under which the pads are used.

P40-3 / S600 vs RS : Road Car Compounds on the Track

Do some searching on Porsche forums and you'll see many enthusiasts complaining that they find the stock P40's compounds [equivalent to our S600 road pads] tend to crack more and have even given a soft pedal when worked hard, i.e. on the track they are rubbish. The road car compound pads have more cold and intermediate temp bite, the pads wear faster, crack more, can chunk, bevel faster, and even fade. Some even claim they would hate to track on P40's (OE) again. Quotes such as; "Not as confidence inspiring when hot as other compounds."

Ofcourse there are the usual rumours about not using anything else other than P40's on Posche CCM's but then other refute this! I quote, "I was advised by Manthey Racing that Pagid RS29 yellows are fine for PCCB and they have a few customers that run them with no problems at all".

If your just track day going and not out and out racing they should last reasonably well once you learn to carry speed through the corners. You'll be using the brakes much less once you gain more confidence to lean on the available grip. For best longevity out of your pads make sure your in Race mode with CST OFF to prevent the rear pads constantly being touched by over nannying computer software braking on your behalf. While the road cars also use Pagid S600 which has a lower temperature point for friction and while is very good on the road its performance is pretty poor on the track, in fact it can destroy the discs quite quickly if used hard on the track! Pagid advise to move to either RS19's or RS29's if you do more than a couple of track days.

In Summary:

Fitment depends on application. Stock road car pads are good on the road but not on the track. The RS pads will wear the discs more but they actually preserve the discs more if you use the car on the track."

Thrasher

Merci Trasher pour ce retour d'expérience intéressant, sachant que la CS est sortie bien avant la 997 GT3 RS.

Pour le son, as-tu essayé en déconnectant les valves ?  :P

voila, a toi de juger...mais je suis content comme cela:

malheureusement la video n'est pas en mode Race - ou le son est tout simplement impressionant.

Je garde ma CS 100% d'origine, est pas question de la modifier.

dragon1964

Je complète ce sujet suite à un message (http://www.ferrarista.fr/forum-ferrari/index.php/topic/5213-freins-pccb-couleur-rouille/?p=249994 )  des plus intéressant de Stefvan, merci à lui ;) ,avec cette alternative proposée par la société allemande  Sicom qui propose, entre autre, le reconditionnement des disques CCM pour bon nombre de marques dont Ferrari !!!!

Refurbishment prices (without VAT):

350mm/360 mm  Brembo SGL  666,00€

380mm Brembo SGL 720,00€

400mm Brembo SGL 756,00€

http://www.carbonceramicbrake.com/home.html

Franck

Il est à signaler que la dimension et surtout la composition des disques céramiques a evolué ensuite avec les Scud et les 458.

Les plaquettes ne sont plus les mêmes et leurs propriétés non plus. Leur freinage est moins mordant, moins performant que sur les CS mais à l'avantage de moins user les disques !!!

On ne peut pas avoir le beurre et l'argent du beurre... quant au cul de la fermière, il est pas pour nous puisque dans tous les cas, on passe à la caisse !!! :))

Je remonte ce sujet car je viens de faire changer les plaquettes avant de ma Challenge Stradale et je voulais relire ce que nous avions écrit à ce sujet.

Chez Fiorano Racing, leur expérience est au contraire que les 430 Scuderia et les 458 viennent bien plus souvent changer leurs plaquettes (voire leurs disques) que les Challenge Stradale.

Le freinage est probablement moins mordant, comme écrit ci-dessus, MAIS les aides électroniques embarquées (qui n'existent pas sur la Challenge Stradale) font que ces Ferrari freinent beaucoup plus souvent, sans que le conducteur ne s'en rende compte, afin de maintenir l'auto sur la route.